Quatre corals històriques de Girona protagonitzaran el pregó de les Fires de Sant Narcís 2026
El Cor Maragall, la Capella Polifònica de Girona, el Cor Filharmonia i la Coral del GEiEG representaran el moviment coral de la ciutat en l’acte, que tindrà lloc el divendres 23 d’octubre, a les 20 h, des del balcó de l’Ajuntament
El pregó de les Fires de Sant Narcís 2026 tindrà enguany quatre veus protagonistes. El Cor Maragall, la Capella Polifònica de Girona, el Cor Filharmonia i la Coral del GEiEG seran els encarregats de pronunciar el pregó de les festes de la ciutat, en representació del moviment coral gironí i com a homenatge a una tradició que forma part del batec social i cultural de Girona des de fa més d’un segle.
L’acte tindrà lloc el divendres 23 d’octubre, a les 20 h, al balcó de l’Ajuntament de Girona i a la plaça del Vi i donarà el tret de sortida a les Fires de Sant Narcís. Amb aquesta elecció, l’Ajuntament de Girona vol reivindicar el valor del cant coral i posar en relleu tot allò que representa cantar en col·lectiu: trobar-se, compartir, escoltar-se, unir-se i fer vibrar moltes veus alhora.
Les quatre formacions escollides són algunes de les corals amb més trajectòria de la ciutat i, juntes, volen representar el conjunt del moviment coral gironí. La seva participació en el pregó vol ser també un reconeixement a totes les persones que, al llarg de les dècades, han mantingut viva aquesta tradició a Girona, tant des dels escenaris com des dels assajos, les entitats i els espais de trobada.
El cant coral ha tingut històricament una dimensió que va més enllà de la música. A Catalunya, les corals han estat espais de participació, cohesió i transmissió cultural, i han contribuït a mantenir viva la llengua i a generar comunitat. A Girona, aquesta tradició ha deixat una empremta profunda en la vida associativa i cultural de la ciutat.
“Al nostre país, el cant coral comparteix la seva dimensió musical amb una càrrega social i nacional que ha marcat la nostra història. El cant coral ha servit per mantenir viva una llengua durant segles prohibida i perseguida. Ha servit també per organitzar la classe obrera, d’ençà del gran Anselm Clavé. I, fins i tot en moments difícils, cantar junts ha estat una manera de mantenir viva la comunitat i de trobar-nos al voltant d’una mateixa veu”, ha destacat l’alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar.
El Cor Maragall és una entitat coral gironina formada per una seixantena de cantaires, la major part dels quals tenen coneixements musicals de grau professional. Dirigit per Sara Pujolràs, va ser creat l’any 1979 per Àngels Alabert. El cor ha actuat arreu de les comarques gironines, de Catalunya i d’Europa. A Girona, entre d’altres, destaquen els concerts de Tots Sants i de Sant Esteve. El repertori del cor és molt variat i comprèn peces de totes les èpoques, des del gregorià fins a obres d’autors contemporanis, posant especial interès en el repertori català de tots els temps. A més, el cor col·labora habitualment en esdeveniments que enriqueixen el món musical i cultural català. Així mateix, el Cor Maragall fa concerts benèfics per a diferents entitats socials de la ciutat de Girona.
La Capella Polifònica de Girona és una associació sense afany de lucre que articula una oferta d’activitats corals perquè tothom trobi un espai per cantar i gaudir del cant coral. Actualment, està integrada per una quarantena de cantaires que treballen sota la direcció de Martí Ferrer i Bosch. Va ser fundada pel mestre Josep Viader el curs 1956-1957, dins de l’associació Música de Girona. Des d’aleshores ha actuat a escala nacional i internacional i el seu repertori extens comprèn des del cant gregorià fins a la música contemporània.
El Cor Filharmonia es va fundar l'any 1976 a Girona. Inicialment, el cor s’anomenava Coral Oidà i l’any 1991 va adoptar el seu nom actual. David Sunyer va ser-ne el fundador i director fins a l'any 2005, quan en va assumir la direcció Irene Llongarriu. Al llarg de la seva trajectòria ha actuat a Catalunya, Cantàbria, Castella, França, Anglaterra, Bèlgica, Suècia i Itàlia. El seu repertori inclou obres de totes les èpoques i cançons tradicionals d'arreu del món.
Finalment, la Coral del GEiEG va ser fundada l’any 1947. El mestre Francesc Civil en va ser el primer director. Després de molt de temps sense activitat, la Coral va reprendre la seva activitat l’any 2001 i actualment, sota la direcció de Pilar Sanz, i compta amb una quarantena de persones. El repertori de cançons és molt variat, format per peces clàssiques, religioses, gòspel, nadales, havaneres, cançons tradicionals, etc.
Podeu consultar tota la informació de les Fires de Sant Narcís al web www.girona.cat/firesdegirona.
