Pas endavant per a la urbanització de l'aparcament dissuasiu de Mas Gri
Un cop aprovat definitivament el projecte, es preveu que la licitació de les obres es porti a terme en els propers mesos i que l'execució dels treballs comenci el 2026. L'espai inclourà més de 200 places per a vehicles, amb prioritat per a aquelles persones que vinguin de fora de Girona i agafin transport sostenible per acostar-se al centre.
El nou aparcament dissuasiu de Mas Gri està més a prop de ser una realitat. El projecte ja s'ha aprovat definitivament i es preveu que en els propers mesos es licitin les obres, que han de suposar un pas important en la transformació del carrer de Barcelona en una nova avinguda de la ciutat per l'entada sud del municipi.
Els treballs, que està previst que s'executin durant el 2026, tenen com a objectiu descongestionar de vehicles el centre urbà, potenciant la mobilitat sostenible, i dinamitzar els sectors del treball, comerç, oci i cultura de la zona amb més places d'aparcament.
L'alcalde de Giroa, Lluc Salellas i Vilar; el tinent d'alcaldia i regidor de Transició Ecològica i Àrea Urbana, Sergi Font Domènech; el regidor de Mobilitat i Espai Públic, Isaac Sánchez Ferrer, i el regidor d'Urbanisme de Proximitat i Planejament, Lluís Martí Arderiu, han explicat aquest matí més detalls en relació amb el projecte.
"És un element més d'aquesta transformació de la carretera de Barcelona cap a una avinguda. Tot aquest eix va veient com els projectes es van aprovant, licitant i avançant amb la voluntat de fer una ciutat més amable on les persones guanyin pes", ha remarcat l'alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar.
"Estem molt contents de poder avançar una mica més en aquest projecte. Ja falta menys per poder veure aquest aparcament obert, accessible, amb més de 230 places que es crearan en aquest lloc. Això ens permetrà multiplicar el nombre de places que hi ha actualment i segueix la voluntat de crear aparcaments dissuasius en les diferents entrades de la ciutat. L'objectiu és que la gent pugui arribar a Girona, deixar el cotxe aquí i accedir al centre de la ciutat amb autobús o vehicles de mobilitat personal", ha assenyalat el regidor Sergi Font.
"L'aprovació definitiva del projecte es suma a totes les aprovacions i execucions de projectes elaborats en el mandat passat, que han de permetre un impuls de l'obra pública municipal. Aquest projecte en concret és especialment important per a la mobilitat urbana; els aparcaments dissuasius que s'han projectat, juntament amb la necessària coordinació amb línies ràpides de bus, han de permetre que el volum de vehicles a la ciutat disminueixi, afavorint una mobilitat més sostenible i un ambient urbà encara més net", ha destacat el regidor Lluís Martí.
L'actuació consistirà en l'adequació de l'aparcament, que serà de més de 200 places, i inclourà la pavimentació de l'espai i la instal·lació de xarxes de drenatge, reg i enllumenat públic. També es preveu crear-hi elements de control, per assegurar un ús adequat de l'espai, i deixar a punt l'obra civil necessària per instal·lar-hi uns vuit punts de càrrega per a vehicles elèctrics en un futur. A més, també s'hi ubicarà mobiliari urbà i arbrat, tant a les voreres com a l'interior de l'aparcament, i una part de la superfície es convertirà en zona verda.
Per tal de fomentar la mobilitat sostenible i dotar d'una major funcionalitat l'aparcament de Mas Gri, l'Ajuntament proposa connectar l'espai amb el centre de la ciutat a través de bus i bicicleta. D'una banda, el projecte preveu que, més endavant, el bus urbà arribi fins a la rotonda del Mas Gri, on s'instal·laria una nova parada. En concret, s'utilitzaria la línia L2, que té una freqüència de 15 minuts i que comptaria amb un reforç en hores punta fins a plaça del Marques de Camps.
D'altra banda, es perllongarà el carril bici del carrer de Barcelona, que actualment arriba fins a l'estació de servei ubicada al costat de la Clínica Girona, i s'allargarà amb un paviment de terra fins al ramal sud de la rotonda del Mas Gri, més enllà de l'aparcament dissuasiu.
Pel que fa al sistema de control d'accés, aquest consistirà en la instal·lació d'una barrera d'accés i sortida de vehicles, amb càmera de lectura de matrícules, i de dues màquines de cobrament automàtic del servei. Aquesta infraestructura, tindrà com a propòsit facilitar l'ús de l'espai com a aparcament dissuasiu, és a dir, per a aquelles persones que deixin el vehicle a l'entrada del municipi i agafin l'autobús o altres mitjans de transport sostenibles per acostar-se al centre. Cal destacar que s'estan estudiant mesures per oferir avantatges als usuaris i usuàries del bus i de l'aparcament.
La licitació del projecte es farà per un import de 908.924,22 euros (IVA inclòs). Com a pas previ, caldran les autoritzacions de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) i d'ADIF, ja que l'aparcament és paral·lel i limítrof a la via del tren i es troba en àmbit de zona de protecció del sistema ferroviari. Es preveu que el termini d'execució de les obres sigui de 9 mesos, a partir de l'endemà de l'acta de comprovació de replanteig. Aquest projecte està subvencionat pel Pla únic d'obres i serveis de Catalunya pel període 2025-2029, del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya.
