L’Ajuntament de Girona firmarà un conveni amb Adif sobre el traspàs de terrenys per avançar en la reforma de la plaça d’Espanya

09/05/2025 11:32 H

L’Ajuntament de Girona firmarà un conveni amb Adif sobre el traspàs de terrenys per avançar en la reforma de la plaça d’Espanya

El consistori cedirà els solars que utilitza l’ens ferroviari pel tren d’alta velocitat i passaran a ser de titularitat municipal les places d’Espanya i del Poeta Marquina. Està previst que l’acord s’aprovi en el Ple del mes de maig

Imatge de l’atenció de mitjans d’avui i una imatge virtual de com quedarà la futura plaça.

L’Ajuntament de Girona firmarà un conveni amb ADIF que permetrà regularitzar amb un període màxim de 5 anys la situació patrimonial de la plaça d’Espanya i la plaça del Poeta Marquina. Aquests dos espais han estat antigues places de les diferents estacions que hi ha hagut a Girona. El conveni també permetrà regularitzar la situació dels nous terrenys destinats a ús ferroviari amb l’arribada del tren d’alta velocitat (TAV). Està previst que aquest document s’aprovi en el Ple municipal del pròxim 12 de maig. D’aquesta manera, es desencallarà un projecte que es reclama des del 2017. 

Amb aquest conveni s’endreça una situació de provisionalitat que fa gairebé 20 anys que teníem en un punt central de la nostra ciutat. Aquest és un primer pas deixar enrere un solar de formigó i fer realitat una nova plaça plena de vida a la porta d’entrada de Girona”, ha remarcat l’alcalde de Girona, Lluc Salellas Vilar, durant la presentació del conveni aquest matí. A l’acte hi han participat també el tinent d’alcaldia i regidor de Cultura, Quim Ayats Bartrina; el regidor de Transició Ecològica i Àrea Urbana, Sergi Font Domènech, i el regidor d’Urbanisme de Proximitat i Planejament, Lluís Martí Arderiu.

La signatura del conveni amb ADIF i ADIF Alta Velocidad és un motiu de satisfacció ja que, juntament amb l’execució del projecte de reurbanització de la plaça d’Espanya que es portarà a terme com a conseqüència immediata de l’acord, és el resultat d’un treball intens iniciat en el mandat passat per a regularitzar les titularitats dels terrenys en funció de la seva afectació als usos estrictament ferroviaris i als usos municipals. En aquest sentit, i pel que fa a l’assoliment del conveni cal subratllar, per una banda, la bona disposició dels responsables del Ministeri i de les seves entitats públiques empresarials per a trobar la millor solució a una situació que calia actualitzar i, per altra banda, la feina realitzada pels caps i tècnics d’Urbanisme i Planejament i pels Serveis Jurídics. Amb la signatura del conveni i la posterior execució de la reurbanització es completarà el procés de reposició derivat de les obres de l’alta velocitat que, sense cap mena de dubte i malgrat les molèsties que varen generar mentre s’executaven, han suposat un gran impuls en la connectivitat i la millora de la mobilitat de la ciutat”, ha exposat el regidor d’Urbanisme de Proximitat i Planejament de l’Ajuntament de Girona, Lluís Martí Arderiu. 

Concretament, el consistori traspassarà els solars municipals que l’ens ferroviari ocupa a Girona per les sortides d’emergència del tren d’alta velocitat, mentre que els terrenys de titularitat estatal al voltant de l’estació –la plaça d’Espanya i la plaça del Poeta Marquina– es transferiran a l’Ajuntament.

A més, amb l’aprovació d’aquest conveni s’activarà, en un termini màxim de 4 mesos, la licitació del projecte de reforma de la plaça d’Espanya. Aquests treballs aniran a càrrec d’ADIF en el marc de les reposicions obligatòries dels espais afectats per les obres que van permetre l’arribada del TAV, és a dir, l’espai que va ocupar l’estació provisional d’autobusos. La voluntat és que les obres puguin començar aquest any.

Un cop aprovat el conveni, per un costat s’iniciarà el procés de modificació del planejament general que l’ajusti a la realitat de la infraestructura ferroviària. Per l’altre costat, es tramitarà de forma provisional les corresponents concessions administratives entre les dues administracions que permetin abordar la situació temporal amb seguretat jurídica. Amb tot, el conveni es planteja com una compensació de sòls entre les dues administracions que no representen cap cost.

La futura plaça

La plaça d’Espanya es convertirà en un espai diàfan, ampli, accessible i apte per a diferents usos, amb el carrer de Barcelona com a eix vertebrador de la zona, fent que l’espai es transformi en el vestíbul de l’estació des de l’Eixample. El projecte de reforma, a càrrec d’ADIF, inclou la millora de la cohesió amb la ciutat, l’augment de la seguretat i la creació d’un espai versàtil. A més, en l’elecció dels materials s’han tingut en compte els criteris del parc Central de Rafael Masó i Valentí per tal d’aconseguir un espai que mantingui una harmonia a banda i banda de l’estació.

El projecte de reurbanització incorpora quatre fileres d’arbres de gran port a la plaça que accentuaran aquesta sensació d’avinguda de l’estació. La considerable ampliació de la vorera de la zona d’accés de l’estació per la plaça d’Espanya, amb una forma onejada, és també un dels punts destacats. 

A la plaça predominaran els espais verds i de descans, però es reservarà una zona amb una parada de bus urbà àmplia, dues zones per accedir amb vehicle per encotxar i desencotxar i un espai per a l’estació de la Girocleta i la connexió amb els carrils bici que travessen la plaça. En aquest sentit, cal destacar que es modificarà la vorera est del carrer de Pierre Vilar per encabir-hi un carril bici que connecti amb el que arriba a l’estació des del nord, i una avinguda arbrada que tingui continuïtat des de la plaça.

La circulació de vehicles s’invertirà respecte a l’actual al carrer de Pierre Vilar i es limitarà la velocitat a 30 km/hora, instaurant la zona 30 a tot l’àmbit del projecte per a donar tota la prioritat a les persones vianants. També es preveu l’eliminació d’un punt negre de sinistralitat a la ciutat, localitzat en el gir a l’esquerra del carrer de Barcelona cap a l’estació, aproximadament a l’altura del carrer de Tomàs de Lorenzana. En aquest punt, la mobilitat s’invertirà i els vehicles podran travessar la plaça d’Espanya i des de l’estació desembocar al carrer de Barcelona.

Aquestes iniciatives contribuiran a pacificar el trànsit i a prioritzar el pas de vianants a l’espai. Amb aquestes mesures es vol donar resposta als criteris de fer una ordenació viària versàtil i un disseny viari lineal, amb l’objectiu d’evitar estacionaments indeguts i dobles fileres i que pugui permetre canvis en el temps i modificacions temporals amb motiu d’obres i altres urgències. Un cop estigui enllestida l’actuació, l’espai passarà a ser de titularitat municipal.