TEISA i la Generalitat milloren la connexió entre Salt i Girona amb la posada en marxa d’un corredor de bus ràpid i l ’optimització de les línies L9, L3 i L4

10/11/2025 08:08 H

TEISA i la Generalitat milloren la connexió entre Salt i Girona amb la posada en marxa d’un corredor de bus ràpid i l ’optimització de les línies L9, L3 i L4

A partir d’aquests canvis, que entraran en funcionament el 10 de novembre, s’augmentarà la freqüència de pas de la L9, que variarà part del seu recorregut i utilitzarà vehicles 100% elèctrics.Totes les millores es duran a terme amb l’objectiu de descarbonitzar la mobilitat i fomentar l’ús del transport públic i la previsió és que passi un autobús cada 3 minuts i mig pel nou corredor BRCat

Autoritats i el representant de la companyia gironina d’autocars TEISA, en la presentació del nou corredor de bus ràpid entre Salt i Girona La companyia.

La companyia gironina d'autocars TEISA i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya milloren la connexió entre els municipis de Salt i Girona amb la posada en marxa d'un corredor de bus ràpid (BRCat) i l'optimització de les línies L9, L3 i L4, que entre totes tres van transportar 3,2 milions de persones el 2024. L'actuació també inclou la construcció d'un carril bici bidireccional i millores en l'espai per als vianants. Els nous serveis entraran en funcionament el proper dilluns, 10 de novembre, amb l'objectiu de fomentar l'ús del transport públic, descarbonitzar la mobilitat i afavorir la integració de les infraestructures en l'entorn urbà. Es potenciarà sobretot la L9, que comunica Salt amb la Universitat de Girona, a partir de l'augment de la freqüència passant dels 30 als 15 minuts i amb l'ús de vehicles zero emissions 100% electrificats. També es modifiquen alguns dels recorreguts, mentre que es preveu que per al nou carril BRCat hi passi un autobús cada tres minuts i mig.

Àlex Gilabert, director de TEISA, destaca que "la L9-BRCat combina les tres essències del transport públic del futur. Primer, una infraestructura d'autobús de trànsit ràpid que permet millorar la velocitat comercial dels serveis interurbans entre Salt i Girona. També, l'augment de la freqüència, passant de 30 a 15 minuts, que suposa una aposta decidida per augmentar l'oferta de transport públic. I finalment, la descarbonització a través de la incorporació d'autobusos elèctrics. De fet, la L9-BRCat és la primera línia totalment electrificada. Estem convençuts que aquesta millora permetrà seguir fent créixer el nombre d'usuaris que aposten per l'ús del transport públic com a eina de la seva mobilitat quotidiana i també per oci".

L'alcalde de Salt, Jordi Viñas, posa en relleu "la cooperació institucional per fer possible un projecte que aposta per reforçar l'àrea metropolitana i ho fa enfortint el transport públic amb l'augment de freqüències de les línies interurbanes entre Salt i Girona i la creació d'un nou carril bici que ha de jugar un paper fonamental en altres modes de transport sostenible".

Lluc Salellas, alcalde de Girona, manifesta que "es posa en marxa un projecte integral que ens ajudarà a potenciar el transport públic, la mobilitat en bici i també a peu, pilars que són imprescindibles en les ciutats del futur".

Sílvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, explica que "presentem el resultat d'un treball col·lectiu molt ben dut a terme per totes les parts implicades. El Govern ha situat el transport públic com un dels eixos prioritaris i treballem per enfortir-lo i que aquest servei sigui cada vegada més ràpid i efectiu. Volem desplegar l'estratègia BRCat a tot el país i comencem per l'àrea metropolitana de Girona. Reforcem el transport públic perquè cada vegada estem veient un increment més elevat d'usuaris i batem rècords".

Una major freqüència de la línia L9, diverses millores i canvis en el recorregut

L'obra, que s'ha dut a terme al llarg dels últims mesos, s'ha focalitzat en tres zones situades al llarg de 3,5 quilòmetres i ha inclòs la construcció d'un corredor de bus ràpid per cada sentit, un carril de bici bidireccional i la millora dels espais per als vianants, amb noves places, l'ampliació de les voreres i més permeabilitat. A partir d'aquesta infraestructura i amb l'objectiu d'afavorir la mobilitat del dia a dia entre els dos municipis, s'optimitzen les línies L9 (Salt - Girona - UdG), L3 (Salt - Girona, pel Carrer Major) i L4 (Salt - Girona, per l'Hospital de Salt). La primera d'aquestes és la que més s'optimitza, convertint-la en una línia troncal que comunicarà Salt amb la Universitat de Girona i canviant-li el nom per passar-se a dir L9-BRCat. El canvi més significatiu és que augmenta la freqüència: passa dels 30 als 15 minuts de dilluns a divendres feiners, entre les 7 del matí i les 10 de la nit, mentre que els dissabtes feiners serà de 30 minuts i no pas de 60, com fins ara. Els diumenges, aquesta línia no circula. També varia l'itinerari d'aquesta línia, aprofitant la construcció de la nova infraestructura, fent un recorregut directe i més ràpid que unirà totes dues ciutats amb parada a l'Estació Espai Jove i a dos punts dels campus universitaris: Sant Josep - Medicina i Campus Montilivi. D'aquesta manera, deixarà de passar per l'Hospital Santa Caterina tot i que continuarà donant servei a l'Espai Gironès per reforçar la línia L4, que en hores punta acumula molts viatgers. Al centre comercial, la parada canvia d'ubicació.

La línia L4 manté la freqüència de 12 minuts però canvia part del seu recorregut per fer-lo més ràpid i segur, aprofitant també la instal·lació del carril BRCat. Canvia la circulació per la zona de l'Hospital Santa Caterina, evitant el doble recorregut pel carrer Doctor Castany, i a partir de l'EUSES varia el traçat pel barri de la Massana. D'aquesta manera es dona servei a una de les zones amb un major creixement urbanístic de Salt. La L3 continua amb una freqüència de 10 minuts i també aprofita el nou corredor en el tram que va entre el carrer Agudes i la terminal d'autobús ubicada a tocar del pavelló de Salt. El trasllat de la parada a la Plaça Joan Brossa, anteriorment a la Plaça Marquès de Camps, és també un punt a favor que donen encara més avantatge als canvis de les línies L3 i L4 perquè, tot i reduir pocs metres el recorregut, la incidència en el temps és molt elevada.

Una línia en constant creixement

El mes de setembre de 2018 es va posar en funcionament la línia de bus L9 amb l'objectiu de reforçar la connexió per carretera entre Salt i la Universitat de Girona. D'entrada, comptava amb una freqüència d'una hora i el primer any el va tancar amb 82.000 viatgers. Superada la pandèmia, les xifres créixer fins arribar als 145.000 usuaris el 2023, el que suposava un creixement del 76% respecte al primer any. Veient aquesta evolució, el 2024 es va decidir augmentar la freqüència i fer que passés un autobús cada 30 minuts. Els canvis van tornar a tenir una incidència positiva en la quantitat de viatgers que va fer servir aquesta línia aquell any, arribant als 273.000: un 88% més si es comparava amb el 2023 i un 332% en relació al 2019. La tendència d'aquest 2025 continua a l'alça i la projecció és la de tancar el mes de desembre amb uns 375.000 usuaris, nombre que seguirà creixent perquè a partir de la setmana vinent, la renovada L9-BRCat tindrà una freqüència de pas encara més elevada (de 15 minuts), convertint-se d'aquesta manera és una de les línies més importants de la ciutat.  

Autobusos zero emissions i 100% elèctrics

L'augment de la freqüència de la L9-BRCat suposarà la incorporació de dos nous autocars zero emissions i completament elèctrics per tenir-ne quatre en total. Es tracta de vehicles urbans de la marca BYD, amb més de 12 metres de llargada i una capacitat màxima per a 84 passatgers, a part del conductor (38 asseguts i 47 drets). Disposen d'un espai habilitat per a dues cadires de rodes, destaquen pel seu baix nivell sonor, tenen pantalles al seu interior que ofereixen dades del trajecte als usuaris i també informació acústica per a invidents. Tots els seients estan equipats amb connectors USB per carregar dispositius electrònics i també n'hi ha en algunes barreres, accessibles per a qui viatja de peu. Són busos 100% elèctrics amb una autonomia aproximada d'uns 400 quilòmetres, tot i que les previsions de TEISA és que no arribaran a gastar el 50% de la bateria un cop finalitzin cada jornada. Porten dos connectors de càrrega que es poden utilitzar alhora, així com també tres sistemes de climatització independents: un pel conductor, un altre per a la zona de passatgers i un tercer per a les bateries. Amb aquests autobusos la previsió és la d'estalviar 84.000 litres anuals de combustible i evitar l'emissió a l'atmosfera de 318,19 tones de CO2 a l'any. 

TEISA compta amb dos carregadors de doble mànega de la marca Circutor de 150kW de potència disponible a cadascun dels dos connectors, sempre i quan només hi hagi un vehicle endollat. Si es connecten els dos autobusos alhora, es reparteix al 50% entre tots dos. Tenint en compte les condicions anteriors, el temps de càrrega per a dos autobusos seria d'unes 6 hores. Estan instal·lat a la cotxera de Montfullà, al municipi de Bescanó, la més gran que té l'empresa gironina amb capacitat per a més de 100 vehicles. TEISA, amb la voluntat d'afrontar l'increment del consum elèctric a curt i mitjà termini, ha instal·lat també un centre de transformació de 1.000 kVA amb capacitat per doblar aquesta potència i permetre la instal·lació de més carregadors.

TEISA, més de 500 treballadors i una flota de 320 vehicles a les comarques de Girona i Barcelona

TEISA (Transports Elèctrics Interurbans S.A.) va néixer a Banyoles el 13 de març de 1920 a partir d'una iniciativa empresarial singular i innovadora fa més de 100 anys. En els seus inicis, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics que s'impulsaven per bateries que es recarregaven mitjançant l'energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l'Estany.  

A dia d'avui, més d'un segle més tard, TEISA compta amb una flota de 320 autocars, minibusos i taxis que cobreixen nombroses línies de transport regular i a la demanda, i amb més d'un centenar de rutes escolars, de treballadors/es i de transport adaptat. També ofereix serveis turístics i excursions d'àmbit nacional i circuits internacionals en autocar. L'empresa ocupa a 515 persones entre conductors, acompanyants de transport escolar, mecànics, gent de taquilles i personal d'administració. Actualment és present a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní. Dona servei a Girona, Banyoles, Olot, Sant Feliu de Guíxols, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, La Jonquera, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona, entre d'altres poblacions. 

Tornar