Deu centres escolars de Girona participen en el projecte “Diari dels Infants” amb motiu del Dia Mundial de la Infància
L’Ajuntament de Girona ha impulsat a la ciutat aquesta iniciativa del Diari Ara i UNICEF, en què els infants col·laboren en d’edició de la publicació d’avui, dia 20 de novembre. Durant aquest mes, el consistori ha dut a terme diversos tallers de promoció dels drets dels infants entre l’alumnat de la ciutat
L’Ajuntament de Girona commemora un any més el Dia Mundial de la Infància, que té lloc cada 20 de novembre, amb un seguit de propostes adreçades als nens i nenes de la ciutat. Aquest any, el consistori ha impulsat a Girona el projecte “Diari dels Infants”, una iniciativa del diari Ara i Unicef mitjançant la qual els infants i adolescents dels centres escolars del municipi han col·laborat en d’edició de la publicació d’aquest 20 de novembre. Enguany, han participat en l’activitat un total de 150 infants deu escoles i instituts de Girona.
En concret, el diari d’avui recull els dibuixos elaborats per l’alumnat que es van seleccionar el passat 14 de novembre en un acte a La Mercè, organitzat conjuntament per l’Ajuntament de Girona, la Diputació de Girona, la Plataforma Educativa i UNICEF. Tots tracten sobre l’ús i l’abús de les pantalles i la tecnologia. A més, una representació de les persones participants al concurs va poder fer ahir una visita a la redacció del diari Ara i col·laborar en la il·lustració de les diverses notícies de la publicació. Pel que fa als relats premiats, s’aniran publicant al suplement “Criatures” que surt a la venda els dissabtes.
“Avui, 20 de novembre, coincidint amb el Dia Mundial de la Infància, estem molt orgullosos que diversos centres educatius de Girona hagin participat activament en l'edició especial del Diari Ara dedicada als infants. Aquesta iniciativa fomenta el pensament crític, la creativitat i la veu dels nostres infants i joves, posant-los al centre del debat i donant-los l’oportunitat d’expressar les seves idees sobre temes que els afecten. També és una mostra del compromís de Girona amb una educació transformadora i participativa”, ha explicat la regidora d’Educació de l’Ajuntament de Girona, Queralt Vila i Vergés, qui ha afegit que “és el primer any que hi participem, amb molt bona acollida per part dels centres educatius, i repetirem l'experiència el curs vinent, per seguir amb fomentant la participació activa dels infants i joves de la nostra ciutat”.
A banda d’aquesta proposta, l’Ajuntament ha dut a terme durant el mes de novembre diversos tallers de promoció dels drets dels infants, en què han participat prop de 1.500 infants i joves dels centres d’educació primària i secundària de la ciutat. Aquestes activitats tenen un doble propòsit. Per un costat, busquen promoure la participació de l’alumnat i reforçar el coneixement dels propis drets i deures. Per l’altre costat, permeten als infants i adolescents escollir les persones representants al Consell d’Infants i al Consell d’Adolescents.
Sobre aquesta qüestió, el proper 25 de novembre tindrà lloc la constitució del Consell d’Infants i el Consell d’Adolescents de Girona al Centre Cultural La Mercè. L’acte comptarà amb la participació de l’alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar, i de la regidora d’Educació, Queralt Vila i Vergés, que faran propostes als consellers i conselleres per treballar durant aquest any.
La celebració del Dia Mundial de la Infància té lloc cada 20 de novembre, ja que en aquesta data de l’any 1989 les Nacions Unides van signar un compromís històric amb els drets de tots els nens, nenes i adolescents: la Convenció sobre els Drets de l’Infant. L’any 2016, Girona va ser reconeguda per Unicef com a Ciutat Amiga de la Infància per les accions que realitza en la promoció i defensa dels drets dels infants. Aquest reconeixement és una responsabilitat i implica un compromís en el desenvolupament de polítiques d’infància i en el compliment de la Convenció dels Drets de l’Infant.
En l’àmbit municipal, el 14 de novembre de 2023 l’Ajuntament de Girona va aprovar el Pla Local d’Infància i Adolescència, un document que serveix de guia per ordenar i definir les prioritats estratègiques i actuacions municipals en matèria d’infància i adolescència a la ciutat. S’elabora i es desenvolupa a partir del treball transversal de totes les àrees de l’Ajuntament i de la participació de tots els agents socials del territori, inclosos els mateixos infants i adolescents de la ciutat.